När man som elev får en sökuppgift bör man, innan man rusar mot datorn och Google, sätta sig ner och fundera över några punkter.
För att underlätta för dig själv, kan du använda den här checklistan.
Listan går ut på att du först funderar, därefter anger dina källor och slutligen reflekterar över hur det gick.
Steg 1: Förarbete
Mitt ämne är:
Det här vill jag veta om mitt ämne (ställ frågor):
Här kan jag hitta information om mitt ämne (böcker, artiklar, bilder, kartor, intervjuer):
På de här faktahyllorna i biblioteket kan jag hitta information om mitt ämne:
När jag söker på internet använder jag mig av de här sökorden:
Steg 2: Källor
Jag har hittat information om mitt ämne i följande uppslagsverk:
Jag har hittat information om mitt ämne i följande fackböcker:
Jag kan hitta information om mitt ämne i skönlitterära böcker (romaner):
Jag har hittat artiklar om mitt ämne i de här tidningarna:
Jag har hittat information om mitt ämne med hjälp av sökmotorer på Internet. OBS! skriv adress på länken
Jag har hittat bilder, filmer eller ljud om mitt ämne
Jag har hittat följande information om mitt ämne: intervju, studiebesök
Steg 3: Reflektion
Vilka källor passade min uppgift bäst?
Vilka källor har varit lättast att förstå och använda?
Vad var bra och vad var svårt när jag sökte information?
Vad vill jag lära mig mer om informationssökning inför nästa tema?
Från Vimmerby läsprojekts blogg/Nino Dawod
Något omarbetad av Bertram Stenlund Fridell