Kunskapande.se

Verktyg för att skapa kunskap

Arbeta med text på lektion

Book Chaos by Sharon Drummond (AKA dolmansaxlil), on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by  Sharon Drummond (AKA dolmansaxlil) 

 

Förberedelse

Innan man börjar jobba med texten i en lärobok är det bra om eleverna har en förförståelse. Genom att göra t.ex. experiment eller fältstudier, får eleverna en egen upplevelse av innehållet och har fått använda flera olika sinnen.

Jobba med texten

När eleverna ska jobba med en text bör man börja med en överblick. Eleverna får studera rubriker och bilder och fundera på vad texten handlar om.

Därefter kan man i smågrupper eller helklass diskutera vad alla vet sen tidigare om området. Detta kan man sedan sammanfatta i t.ex. en tankekarta.
Formulera några frågor tillsammans, som ni vill få svar på med hjälp av texten.

Under läsningen

När eleverna läser texten bör de med jämna mellanrum stanna upp och fundera över innehållet. Det kan de göra genom att t.ex. ställa sig frågor om innehållet. Eleverna kan också diskutera innehållet med varandra. 

I texten kan det finnas okända begrepp som gör att texten blir svårare att förstå.
Ett bra ordförråd ökar läsförståelsen, samtidigt som god läsförståelse ökar ordförrådet. Begrepp ger en större, mer detaljerad bild av verkligheten, vilket gör att man kan begripa den.
Att förklara ord utanför ett sammanhang, ger inte så mycket. Förståelsen kommer först i ett sammanhang. Abstrakta begrepp förstås lättare om de finns i en berättelse med direkt verklighetsanknytning.
Elever måste också få öva på att själva förstå ord genom deras uppbyggnad och det sammanhang som de används i.

Efter läsningen

Efter läsningen bör man samtala om texten i klassen. Har man fått svar på frågorna? Finns det ytterligare frågor som dykt upp under läsningen?

Under samtalet är det viktigt att inte bara prata om direkta fakta i texten utan framförallt om sådant som kräver slutledningsförmåga. På så sätt övas eleverna i att reflektera och då befäster man kunskaperna.

Källa: Lundberg, I. (2008) Konsten att läsa faktatexter. Stockholm: Natur och Kultur

Lämna en kommentar

Statistik

  • 7 106 besök