Kunskapande.se

Verktyg för att skapa kunskap

Skriva

write by the trial, on Flickr
Creative Commons Attribution-No Derivative Works 2.0 Generic License  by  the trial 

Om mottagarna
Du vet väldigt lite om dina mottagare, vilka de är och vilken kunskap de har om ämnet.
Varför läser de din text?

De flesta människor försöker hitta specifik info på en webbsida. De skumläser och sökläser och hittar de inte något intressant inom några sekunder, går de vidare till en annan sida.
Läsaren läser sällan hela texten.
Det är svårare att läsa en text på en skärm än på papper, vilket ställer ytterligare krav på texten.

Viktigaste först

Skriv det viktigaste först, dvs det som är viktigast för mottagaren.
Det kan vara en slutsats eller en sammanfattande inledning (ingress).
Därefter kan man gå vidare med t.ex. förklaring och bakgrund.
Man börjar med en överblick och går sen vidare till de olika delarna med djupare förklaringar.

Kort och konkret

Det som är viktigt för läsaren ska synas tydligt. För långa texter gör att läsaren tappar intresse och går vidare.
Försök hålla texten så kort och konkret som möjligt.
Det kan vara lättare att skriva en lång text från början och sedan ta bort det som inte behövs, än att skriva en kort text från början.
Skriv objektivt, blanda inte in egna åsikter. Det gör texten mer trovärdig.

Nytt stycke

Många läser bara första meningen. Därför bör man ha ett nytt stycke för varje ny tanke. Viktiga nyckelord bör finnas tidigt i meningen.
Blankrader i texten gör texten luftigare och det blir lättare att skumläsa

Mellanrubriker

Rubriken ska locka läsaren att läsa vidare och innehålla information om texten.
Rubriken måste vara tydlig, så den underlättar för många olika läsare att hitta informationen.
Rubriken ska inte behöva tolkas eller innehålla frågor.

Lyft fram fakta

Att använda faktarutor med siffror och värden underlättar för läsare som letar efter korta fakta.
Man kan även använda fetstil för att lyfta fram det viktigaste i texten.

Bertram Stenlund Fridell


Texten ovan är en kortad sammanfattning av presentationen nedan. Bläddra igenom den för mer konkreta tips.
Skriva för Webben Undervisningsvariant

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s