Om mottagarna
Du vet väldigt lite om dina mottagare, vilka de är och vilken kunskap de har om ämnet.
Varför läser de din text?
De flesta människor försöker hitta specifik info på en webbsida. De skumläser och sökläser och hittar de inte något intressant inom några sekunder, går de vidare till en annan sida.
Läsaren läser sällan hela texten.
Det är svårare att läsa en text på en skärm än på papper, vilket ställer ytterligare krav på texten.
Skriv det viktigaste först, dvs det som är viktigast för mottagaren.
Det kan vara en slutsats eller en sammanfattande inledning (ingress).
Därefter kan man gå vidare med t.ex. förklaring och bakgrund.
Man börjar med en överblick och går sen vidare till de olika delarna med djupare förklaringar.
Det som är viktigt för läsaren ska synas tydligt. För långa texter gör att läsaren tappar intresse och går vidare.
Försök hålla texten så kort och konkret som möjligt.
Det kan vara lättare att skriva en lång text från början och sedan ta bort det som inte behövs, än att skriva en kort text från början.
Skriv objektivt, blanda inte in egna åsikter. Det gör texten mer trovärdig.
Många läser bara första meningen. Därför bör man ha ett nytt stycke för varje ny tanke. Viktiga nyckelord bör finnas tidigt i meningen.
Blankrader i texten gör texten luftigare och det blir lättare att skumläsa
Rubriken ska locka läsaren att läsa vidare och innehålla information om texten.
Rubriken måste vara tydlig, så den underlättar för många olika läsare att hitta informationen.
Rubriken ska inte behöva tolkas eller innehålla frågor.
Att använda faktarutor med siffror och värden underlättar för läsare som letar efter korta fakta.
Man kan även använda fetstil för att lyfta fram det viktigaste i texten.
Bertram Stenlund Fridell
Texten ovan är en kortad sammanfattning av presentationen nedan. Bläddra igenom den för mer konkreta tips.
Skriva för Webben Undervisningsvariant