Kunskapande.se

Verktyg för att skapa kunskap

Studieteknik

ADC- ”study” contest by digitalcole, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by  digitalcole 

Alla människor lär sig på olika sätt. Det finns därför inga rätt och fel vad gäller studieteknik. Det finns dock några metoder man kan använda sig av för att underlätta lärandet.

Man måste jobba målinriktat och vara motiverad. Dessutom spelar hälsoaspekter stor roll, t.ex. kost, motion och sömn.

Allra bäst minns vi saker vi har lärt oss där flera sinnen har fått vara aktiverade. Vissa lär sig bäst genom att se saker, t.ex. bilder och anteckningar. Andra lära sig bättre genom att lyssna på någon som pratar eller på en film. Det finns också de som föredrar att göra saker med händerna, t.ex. att laborera eller olika former av skapande.
Oftast är det en kombination av olika sätt som ger det bästa lärandet.

Att läsa texter

Faktatexter har en annan uppbyggnad och ett annat syfte än skönlitteratur. När man läser en text så krävs det både tid och koncentration från läsaren. Samtidigt ger en text väldigt mycket, t.ex. en tillfredställelse av att ha förstått något eller genom att skapa ett intresse.

Om man läser en text utan att förstå den kan det bero på koncentrationssvårigheter, att man läser på ett passivt sätt eller för att man saknar metoder för hur man ska genomföra läsningen på bästa sätt.

Det som underlättar förståelsen för en text är om man har ett bra flyt i läsningen och ett gott ordförråd. Dessa två faktorer påverkar varandra. Man förstår också bättre om man kopplar innehållet till sina tidigare kunskaper inom området.

Som läsare behöver man vara aktiv. Det innebär att man har satt upp tydliga mål för läsningen, reflekterar under läsningens gång och att man kan läsa på olika sätt, beroende på vad syftet är med läsningen.

Att studera med eller utan studieteknik

Björn Liljeqvist berättar om tre olika studietekniktyper. En video av KTH Learning Lab.

Lämna en kommentar

Statistik

  • 7 107 besök